niedziela, 29 lipca 2012

Krajanka z letnimi owocami

Pogoda nas dzisiaj nie rozpieszcza. Trójmiasto wielokrotnie nawiedzały gwałtowne ulewy. Umiliłam nam ten szary, aczkolwiek ciepły dzień, szybką krajanką z owocami. Wybierzcie tak wiele rodzajów, jak tylko pragniecie i na jakie macie ochotę. U nas mix mango, nektarynki, brzoskwini, śliwek oraz winogron. Owocowa pycha pod kruszonką z pistacjami. Podaję autorski przepis na małą blaszkę o wymiarach 17cm x 24cm
Składniki:
  • 1 szkl. mąki bezglutenowej (u nas mix.C)
  • 3/4 szkl. cukru trzcinowego
  • 2 jajka
  • 1/2 kostki rozpuszczonego masła
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 mango
  • 1 nektarynka
  • 1 brzoskwinia
  • 2 czerwone śliwki
  • garść owoców winogron
Kruszonka:
  • 3 łyżki rozpuszczonego masła
  • 2 łyżki cukru
  • 5 łyżek mąki bezglutenowej
  • garść zmielonych pistacji (opcjonalnie)
Do miski wsyp mąkę, proszek do pieczenia. cukier trzcinowy, wbij jajka, zamieszaj drewnianą łyżką/łopatką. Wlej rozpuszczone, ostudzone masło, dokładnie wymieszaj do połączenia wszystkich składników.
Owoce wymyj, wedle uznania obierz ze skórek, wypestkuj. Winogrona pokrój na pół. Resztę owoców pokrój w kostkę. Wymieszaj owoce w misce z 1-2 łyżkami mąki (wsiąknie nadmiar soku). Blaszkę wysmaruj odrobiną margaryny, wyłóż papierem do pieczenia (lub obsyp bułką tartą). Przełóż do formy ciasto. Ciasto jest gęste i jest go mało, wystarczy na cienki spód. Na cieście rozłóż równomiernie wszystkie owoce. Tych z kolei wypada bardzo dużo.
Przygotuj kruszonkę: wymieszaj w misce rozpuszczone masło z cukrem. Zasyp mąką, wymieszaj drewnianą łopatką rozcierając o brzegi naczynia. W razie potrzeby dosyp mąki. Na koniec dodaj do niej zmielone pistacje. Możesz użyć też innych orzechów lub posiekane migdały, wiórki kokosowe.
Ciasto piecz w temperaturze 190°C przez 40-50 minut, aż delikatnie odejdzie od brzegów blaszki i się zarumieni. Ostudź na kratce. Smacznego!

Kruche, z wyważoną słodyczą. Mam nadzieję, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie.
Kiedy po raz pierwszy robiłam wersję na mące pszennej, zużyłam również kiwi oraz gruszki. Na bazie jednego rodzaju owoców też będzie pyszne. Chociaż zważywszy na taki ich wybór, warto upiec wieloowocowe  :-)

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę samych kulinarnych sukcesów!

24 komentarze:

  1. idealne ciasto zeby poprawic sobie humor w taka pogode! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Magdo :) u nas aktualnie znowu lekki deszczyk, więc poumilamy sobie czas słodkim ;)

      Usuń
  2. Bardzo apetyczna krajanka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a dziękuję :) i za odwiedziny i za komentarz :)

      Usuń
  3. wygląda pysznie, a co oznacza mix C przy mące?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ago, mąka bezglutenowa typu mix. C to rodzaj mąki idealnej do ciast, ciastek, czy wszelkich innych słodkich wypieków bezglutenowych. Jest wspaniałym zamiennikiem mąki pszennej (np. tortowej) w diecie bezglutenowej. Nie chcę, żeby zabrzmiało to jak reklama, a jedynie informacja: zawsze używam mąki tego typu producenta Schar.

      Jeśli zachęcił Cię ten lub inny przepis na krajankę, gdzie zaznaczyłam użycie mąki bezglutenowej, a nie jesteś na diecie, polecam Ci użyć mąkę tortową lub krupczatkę.

      Pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
    2. dziękuję, ja nie jestem na diecie ale osoba, która będzie kosztować też to ciasto jest, więc chciałabym zrobić zgodnie z przepisem :) a gdzie tą mąkę można kupić?

      Usuń
    3. Ago, mąkę firmy Schar lub inną bezglutenową znajdziesz w sklepach dedykowanych diecie bezglutenowej, bezlaktozowej etc. Widziałam ją również w Kuchniach Świata oraz w Sklepach z Organiczną Żywnością. Pochodzisz z Wawy, na pewno łatwo ją dostaniesz! Możesz zakupić Schara (12-15 złotych za kilogram) lub tańsze polskie mąki bezglutenowe z wyszczególnieniem do pieczenia ciast (niekoniecznie kruchych), np. marki Bezgluten. Nie stosuj tylko bezglutenowej mąki chlebowej. Jeśli nic nie znajdziesz z wyżej wymienionych, możesz ewentualnie kupić uniwersalny koncentrat mąki bezglutenowej - chociaż ja na nich nie piekę, więc nie jestem w stanie ocenić jakości i smaku ciast.

      W razie wątpliwości, pytaj proszę.

      Pozdrawiam Cię serdecznie,
      Kasia

      Usuń
    4. ślicznie ci dziękuję :) powiedz jeszcze tylko jakie wymiary blaszki? ;)

      Usuń
    5. "Podaję autorski przepis na małą blaszkę o wymiarach 17cm x 24cm". To jest naprawdę mała blaszka. Zapewne będziesz musiała podwoić składniki.

      Pozdrawiam!

      Usuń
    6. dziękuję, fakt jest podane, umknęło mi

      Usuń
    7. nic nie szkodzi :) mi też się zdarza, że coś przeoczę :) to nic takiego! pozdrawiam Cię ciepło!

      Usuń
  4. Co za krajanka!
    Nie dziwię się,że jest w stanie umilić gorszy czas.
    Wygląda rewelacyjnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo smaczna krajanka. :) Ciasta z owocami rządzą latem:)
    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj rządzą rządzą :D trzeba się nacieszyć tymi owocami, póki taki dostatek :))

      Usuń
  6. U was ulewy, tutaj burze i wichury... Piekna mamy jesien tego lata :) Ale kawalek takiego ciasta wystarczylby na pocieszenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no lato kiepskie :/ dlatego trzeba dużo piec ;)

      Usuń
  7. Jak ja lubię Twoje zdjęcia. Od razu nabiera się apetytu;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Malwino :* schlebiasz mi droga kobietko, ponieważ ja przeważnie nie jestem zadowolona ze swoich fotografii, tym bardziej w taką szarą pogodę, i kiedy dopiero uczę się operować światłem.
      Pozdrowienia!

      Usuń
  8. Takie ciacha są najlepsze! oddają cały klimat lata! Delikatne, pyszne, proste w wykonaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przepadam za tak szybkimi wypiekami :) co wiąże się nierozerwalnie z ich prostotą. Ostatnio nie mam nawet weny na nic specjalnego... Czasami im prościej, tym lepiej ;)

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz. Osoby anonimowe proszę o pozostawienie imienia lub pseudonimu.