niedziela, 30 stycznia 2011

Murzyńskie cycki

Przepis stary jak świat. Mama mówi, że murzyńskie cycki po raz pierwszy jedliśmy na mojej lub brata komunii świętej.  Jakieś 17 lat temu. Przepis od cioci Jadzi z południa. Co najmniej od 6 lat placek ten nie gościł w naszym domu. Do wczoraj. Przepyszny placek na biszkopcie, z masą ananasową. Podaję przepis na blaszkę o wymiarach 30cm x25 cm
Biszkopt:
  • 4 jajka
  • 1 szkl. mąki tortowej
  • 1 szkl. cukru
  • 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 szkl. maku
Masa ananasowa:
  • 1 puszka ananasów (użyłam puszki średniej wielkości o wadze 565 g z zalewą, zostawiłam 3 krążki)
  • 1 szkl. soku ananasowego z puszki
  • 1 szkl. mleka
  • 1 op. budyniu śmietankowego
  • 1 op. cukru waniliowego
  • 1 łyżka mączki ziemniaczanej
  • 200 g miękkiego dobrego masła
  • 3/4 szkl. cukru
Polewa czekoladowa:
  • 100 g masła
  • 2 łyżki cukru
  • 3 łyżeczki kakao
  • 1 jajko mocno rozmącone
Dodatkowo:
  • 1 op. małych, okrągłych biszkoptów
  • dobra wódeczka do namaczania biszkoptów
Biszkopt: wbij całe jajka do miski, miksuj na średnich obrotach, co jakiś czas dosypując cukier. Miksuj tak długo, aż masa zgęstnieje, nabierze kremowej, prawie białej konsystencji. Dodaj proszek do pieczenia, stopniowo dosypuj mąkę, stale miksując na wolnych obrotach. Na sam koniec wsyp mak. Im dłużej będziesz miksować masę biszkoptową, tym więcej nabierze pęcherzyków powietrza, a upieczony biszkopt będzie puszysty i wyrośnięty. Masę przelewamy do uprzednio wysmarowanej margaryną i obsypanej bułką tartą/mąką blaszki. Pieczemy w temperaturze 170°C z termoobiegiem przez 20-30 minut, aż ciasto zacznie odchodzić od brzegów, a sprawdzając patyczkiem - patyczek będzie suchy. Biszkopt odstawiamy do ostudzenia, zbieramy zewnętrzną skórkę ciasta.
Masa ananasowa: plasterki ananasa pokrój w drobną kostkę, odstaw. Do garnka wlej 1 szklankę soku ananasowego z zalewy, dolej 1/2 szklanki mleka, wsyp cukier waniliowy, zagotuj. W pozostałej 1/2 szklance mleka rozmieszaj budyń śmietankowy oraz 1 łyżkę mączki ziemniaczanej. Ugotuj budyń. Odstaw do ostygnięcia. W dużej misce utrzyj masło z 3/4 szkl. białego cukru, uzyskując (najlepiej) gładką masę, po czym stopniowo po łyżce dodawaj stężały, chłodny budyń. Całość stale miksuj, aż do uzyskania jednolitej masy. Na koniec dodaj pokrojony w kostkę ananas, wymieszaj łyżką.
Gotową masę rozłóż równomiernie na biszkopcie. Do miski wlej troszkę alkoholu, po czym namaczaj w nim krótko biszkopty. Mokre biszkopty ułóż na masie ananasowej, jeden obok drugiego.
Polewa: w rondelku rozpuść masło, wsyp 2 łyżki cukru oraz 3 łyżeczki dobrego kakao. Całość dokładnie wymieszaj, gotuj na małym ogniu, ale nie zagotuj. Zestaw garnuszek w ognia. Następnie, wlewaj małym strumieniem mocno rozmącone jajko, stale i szybko mieszając, aż do uzyskania jednolitej masy. Ostudzoną polewą polej biszkopty. Ciasto schładzaj w lodówce co najmniej 3-5 godzin. Smacznego!
Wysoki biszkopt o charakterystycznym makowym smaku. Masa ananasowa delikatna, z kawałkami ananasa. Do tego delikatny posmak alkoholu w biszkoptach polanych polewą czekoladową. I najwięcej radości z faktu, że domownikom i gościom. Może trochę pracochłonny, ale warto!

10 komentarzy:

  1. ja znam podobne ciasto, nazywa sie Cycki Murzynki, ale piecze sie placek z bialek i maku, na to daje sie mase budyniowa, na to biszkopty i polewa sie polewa, a na srodku kazdego biszkopta kadzie sie jeden rodzynek.
    Twoje jest podobne i chetnie bym sprobowala takiej wersji bo wyglada smakowicie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cycki na komunie, no ladnie... ;)
    Wygladaja przebosko!

    OdpowiedzUsuń
  3. pamiętam to ciacho;) i ta jego rozbrajająca nazwa. smaku niestety już nie pamiętam, ale utkwiło mi w głowie przez swój wygląd, no i dźwięczną nazwę;D

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mi sie podoba, zapisuje i z pewnoscią wykorzystam. Wygląda przepysznie!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój przepis na cycki murzynki trochę się różni od Twojego, ale na pewno jest tak samo smaczny.Biszkopt jest makowo-kokosowy, a zwieńczeniem każdego biszkopcika jest rodzynka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. moja mama robi to ciasto, bardzo smaczne

    OdpowiedzUsuń
  7. Pamiętam, że kiedyś było to moje ulubione ciasto pieczone przez moją babcię! jednak już dawno nie miałam okazji go spałaszować ;) fotki prze apetyczne aż ma się ochotę ukroić kawałek ;) zapisuję zatem przepis i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. cieszę się niezmiernie, że cycki Wam się spodobały :D w oryginale biszkopty również miały zdobić rodzynki... ale już sobie je podarowałam :P

    OdpowiedzUsuń
  9. pyszne jest to ciasto :) akurat niedawno miałam okazję spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Też mam przepis na to ciasto. Przepisałam go kiedyś z pożółkłego zeszytu mojej Mamy i przyznaję Ci rację - to ciasto z długimi tradycjami ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz. Osoby anonimowe proszę o pozostawienie imienia lub pseudonimu.